مقدمه ای بر کار یک تبلیغ کننده
1. آشنایی با کار یک تبلیغ کننده
گوینده رادیو فردی است که با اندام های گفتاری مناسب و سالم پیام خود را به مخاطب منتقل می کند.
گوینده فردی خلاق و با صدایی هنرمندانه است که با تکنیک های بیانی عالی افکار خود را به مخاطب منتقل می کند. او در خواندن انواع نثر و انواع شعر و متن تبحر دارد، گویش های مختلف را به خوبی می شناسد و خواندن هر متن و نثری را بلد است.
یک سخنران باید بداند چگونه مخاطب را جذب کند و قواعد زبان را بداند. باید بر آداب و معاشرت مسلط باشد تا با شناخت فاعل و فعل، شنونده را به کلام خود بکشاند.
مهمترین ویژگی یک نویسنده خلاق و با استعداد اخلاق است. که از طریق آن می تواند مخاطب خود را با کلام خود تحت تأثیر قرار دهد.
گفتار مهارت و توانایی است که به وسیله آن یک گوینده با دانش و درک کافی از متن، زبان نوشتاری را با استفاده از روش ها و لحن مناسب برای ایجاد ارتباط و بیان عقاید و با حفظ اعتماد به نفس تطبیق می دهد.
حرف زدن و تبحر فقط گوینده و مجری نیست بلکه همه باید در آن مسلط باشند چون همه با اسپیکینگ و اسپیکینگ سر و کار دارند و باید از آن استفاده کرد.
این افراد وظیفه سرگرمی و اطلاع رسانی افراد را بر عهده دارند و شما باید بتوانید در مورد اخبار، ورزش، موسیقی، علم، سیاست، تحصیل و غیره صحبت کنید.
2. ساعات کاری سخنران
برنامه کاری او به زمانبندی برنامه ای که اجرا می کند و محل کارش بستگی دارد. این ساعات ممکن است نامنظم یا خودسرانه باشد، اگر فرد به صورت شیفت کار کند. یا به طور منظم در ساعات ثابت و در یک محل کار ثابت مانند استودیو یا رادیو و غیره.
سخنرانان کار خود را به روش های مختلف انجام می دهند. برخی از آنها به صورت زنده کار می کنند، برخی دیگر از راه دور کار می کنند و منوط به ثبت نام قبلی هستند.
ویژگی خوب آن این است که حرکات فیزیکی گوینده در سخنرانی ظاهر نمی شود و برای برقراری ارتباط با مخاطب باید صدای خود را تغییر دهد. صدای او باید زیبا و خوش آهنگ باشد و نت ها و آهنگ هایی جذاب و متمایز بخواند که توجه مردم را به خود جلب کند.
این فرد با تمام خصوصیات ذکر شده باید سواد و دانش خوبی داشته باشد و متون مختلف را روان و مختصر بخواند. تسلط کافی بر کلمات متنی بسیار مهم است و برای این منظور باید دائماً دانش و اطلاعات مربوط به این حوزه را کسب کند.
یکی دیگر از ویژگی هایی که گوینده زبان لری باید داشته باشد حساسیت به درک مطلب است تا بتواند موضوع را به درستی درک کند و آن را به خوبی منتقل کند.
3. تعهدات سخنران
توانایی کار تیمی و اولویت بندی
برای پخش بهتر به خصوص در برنامه های زنده رادیویی تمرین کنید.
پاسخ صحیح به مفاهیم خاص
کار در قالب متن یا نثر
مهارت ها و توانایی های مورد نیاز برای صحبت کردن
4. مهارت های لازم و مهارت های ارتباطی
توانایی داشتن مهارت های ارتباطی عالی
انعطاف پذیری
توانایی تفکر و تصمیم گیری به موقع
در شرایط و ساعات کاری پر استرس آرام بمانید
مهارت گفتاری بالا و خاص و جذاب
توانایی کار تیمی
داشتن حافظه خوب برای ارائه متون
توانایی جذب بیننده
5. آینده کار و بازار کار
بیشتر فرصت های شغلی برای آگهی دهندگان، مشاغل قراردادی و آزاد هستند که از چند روز تا چند سال متغیر است.
در بسیاری از مشاغل مانند رادیو رقابت وجود ندارد، زمان زیادی می برد و قابلیت جذب نیرو دارد. اما در مشاغل دیگر رقابت بسیار زیاد است.
گویندگان باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشند و در صورت پیشرفت بزرگ، بتوانند روی کارهای دیگری مانند مدیریت پروژه سالم و غیره کار کنند.
برخی افراد چون شناخته شده و معروف هستند می توانند به طور مستقل در این زمینه شروع کنند و پیشرفت زیادی داشته باشند. ناگفته نماند که بسیاری از افراد صحبت کردن را وظیفه اصلی خود نمی دانند و کمک کردن را به عنوان شغل دوم.
این افراد درآمد مشخصی ندارند، زیرا بسته به نوع فعالیت، ساعات کار و نوع کار، میزان حقوق متفاوت است و به معیارهای زیادی بستگی دارد، بنابراین آمار دقیقی از درآمد صدا و سیما در دست نیست. .
امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات جامع و مهمی در مورد شغل گوینده به شما داده باشد و اگر شما هم جزو افرادی هستید که این استعداد و توانایی را دارید باید با ارتقای دانش و اطلاعات خود کسب و کار خود را شروع کنید.